Dette er grunnene til at du bør drikke flere kopper kaffe daglig!

Foto: Bigstockphoto

Tekst: Linda Sofie Ramnæs Bjørkli

Vil du bli lykkeligere, holde deg frisk, bli rene fartsfantomet på trening og generelt få et fantastisk liv? Da er åpenbart kaffe svaret!

Lenge levde jeg i troen på at kaffe var et onde og at det var ren gift, men jammen har man ikke tatt feil. (Det vil si, jeg litt usikker på om dette også gjelder hvis dine fire daglige kaffekopper er kaffe mocca med ekstra mye sjokolade og krem.)

Mens jeg en morgen måtte klare meg uten morgenkaffen min,  kjente jeg på en følelse av både savn og å være ute av takt. Jeg ble først litt skremt, for dette kunne neppe være sunt? Men etter å ha ristet av meg de negative følelsene (og omsider hentet meg en kaffe…), ble jeg grepet av nysgjerrighet. For hva visste vel jeg om kaffe? Kanskje det ikke var pesten selv, slik jeg hadde innbilt meg?

Svaret er nei, det er definitivt ikke pesten selv. Det er tvert imot fordelaktig å drikke moderate mengder kaffe. Ok, nå var jeg i det positive hjørnet, så jeg har derfor konsentrert meg om fordelene med kaffe. Om jeg var i et annet humør kunne jeg nok sikkert funnet mange grunner til å skifte kaffen ut med vann eller te! Sånn, nok sagt.

 

Dette er i alle fall noen av de fordelene kaffedrikking fører med seg: 

 

1. Reduserer stress relatert til dårlig søvn

Ja, det er kanskje ikke uten grunn vi starter med dette. Kaffe er jo selve eksistensgrunnlaget når klokka ringer og ber oss om å gjøre noe. Og det ble kanskje litt lite søvn i natt? Det føles som noen spiller ping pong i hodet, og øynene svir.  I så fall er det godt nytt at stresset i kroppen faktisk kan reduseres ved å snuse inn kaffelukt.  (Ja, snuse.) Tror ikke det lindrer de kroppslige plagene, men om vi kan eliminere noe, om det så er ting vi ikke ser eller merker, er det ikke så halvgæærnt, det.

2. Rik på antioksidanter

Foto: Bigstockphoto

En undersøkelse fra 2005 viser at kroppen tar opp mer antioksidanter fra kaffe enn fra frukt og grønt. Hele 60% av antioksidantene vi får i oss kommer fra kaffe, og dette kan bidra til beskytte mot en rekke sykdommer.

3. Holder deg frisk

Forskning fra 2012 viser at kaffe faktisk kan redusere risikoen for å utvikle Parkinsons, og i tillegg skal koffein ha en gunstig effekt på de som har sykdommen ved at koffeinet demper noen av symptomene. Det har også vist seg at kvinner som daglig drikker tre eller flere kopper kaffe, har lavere risiko for å få hudkreft! Bakgrunnen for denne påstanden er en undersøkelse gjort av Brigham and Women’s Hospital og Harvard Medical School. Forskerne fulgte over 112 000 personer over 20 år, og det viste seg altså at kaffe-elskere i større grad slipper unna hudkreft.

4. Bra for leveren

Det gjelder spesielt om du drikker alkohol! Ved å drikke noen kopper kaffe daglig vil du kunne redusere risikoen for skrumplever. Ja, det er visst til og med slik at du reduserer sannsynligheten med over 40%. Det betyr ikke at alkoholkonsumet ditt bør ta helt av i den tro at litt kaffe ordner eventuelle skader. Men det kan være fint å vite at det er noe riktig bra i kaffen!

5. Gir deg lykkefølelse

En ting er at det er veldig hyggelig å bære på et pappkrus kaffe, og for min del er det tilstrekkelig for å kjenne et mildt streif av lykke. Men det viser seg også at kaffedrikkere har noe lavere risiko for å bli deprimerte enn de som aldri drikker kaffe. Fire kopper eller mer er det du må få i deg for å dra nytte av dette.

Iskaffe GlassFoto: Linda / Kreative ideer

7. Du gjør det bedre på trening

Jeg har lenge kviet meg for å drikke kaffe før trening, rett og slett fordi det er vanndrivende og jeg ikke har særlig lyst til å måtte fly på do midt i timen. Nå er det som sagt lenge siden jeg sist drakk kaffe før trening, så jeg kan ikke utelukke at dette er et problem som kun eksisterer i mitt hode. For det er egentlig godt å høre at en kopp svart gull før trening vil ha gunstig effekt på ytelsen. Dette gjelder dog spesielt utholdenhetstrening, som løping eller sykling. Visste du at kaffe også kan redusere muskelverk etter en heftig treningsøkt? Jepp, med opptil hele 48%, attpåtil!

9. Holder hjernen i form

Du kan kanskje ikke være 100% sikker på unngå Alzheimers ved å drikke kaffe, men ved å få i deg moderate mengder kaffe, vil du kunne redusere risikoen for å få Alzheimers eller i alle fall forsinke sykdomsforløpet.

10. Kan gjøre deg mer intelligent

Foto: Bigstockptoho

Ok, om vi tar utgangspunkt i at du drikker kaffen din fordi du er trøtt som en strømpe, vil de svarte dråpene bidra til en boost på alle mulige tester. Kaffen gjør hjernen (og dermed deg) i stand til å fungere normalt, så om vi målte logisk tenkning, reaksjonsevne, oppmerksomhet og lignende, ville du sett store forskjeller før og etter en kopp kaffe!

11. Hørt om kaffe-lur?



Foto: Bigstockphoto.com

Det høres pussig ut, men kaffe kan faktisk være det du trenger for å få deg en effektiv og god lur. Helt stikk motsatt av den læren vi er oppvokst med! Trikset er at du tar luren din rett etter at du har drukket kaffe, før koffeinet begynner å virke – du har vel rundt 20 minutter på deg. Cowboystrekken bidrar til å renske ut et adenosin, et kjemikalie som kan gjøre deg daff og slapp. Koffeinet, som altså virker etter rundt 20 minutter, fungerer også som adenosin-blokker. Så da vet vi det.

12. Skaper gode vaner

Dette er en annen tilnærming til kaffens gode sider. Det er ikke så særegent å starte dagen med en kopp varm kaffe, men noen gjør litt mer ut av det. Jeg kom over et tips fra en kaffe-elsker som erfarte at det å ha en kaffe som fristet i andre enden var den eneste måten han kunne lage en god vane med å stå opp tidlig, meditere, dusje og spise. Jeg belønner meg for eksempel med en kaffe på kveldstid etter at neste dags matpakker og frokoster er produsert. Altså, det ikke være kaffe – om du egentlig foretrekker te, sitronvann, melk, ingefærøl eller hva det skulle være så går du for det. Gode vaner er vi glade i uansett.

12. Kan kaffe være avslappende?

Ja, for noen kan det stemme. Noen kan drikke kaffe til alle døgnets tider uten at det går utover søvn og form, ja, det kan til og med være riktig beroligende. Kaffe er da noe mer enn en oppkvikkende drikk – det er en sanselig og rituell opplevelse som kan føles beroligende. Ganske stilig at kaffe for noen er noe de drikker for å våkne, mens andre drikker det for å slappe av.

Fortsatt er det traktekaffe vi drikker mest av, og med tanke på den mengden kaffe vi konsumerer, blir det naturlig nok en god del kaffegrut av dette. Da kan det være greit å minne om hva vi kan gjøre med den: Smart gjenbruk av kaffegruten

Kilder: www.aan.comhttp://news.harvard.eduwww.aan.com/PressRoomwww.lifehack.orgwww.onemedical.comwww.huffingtonpost.com,
 
www.clinph-journal.com, ,www.sciencedaily.com

Lik oss på Facebook for de beste tipsene!

×
Lik oss på Facebook :)
Hold deg oppdatert på flere kreative idéer og smarte tips!
×
Liker du denne saken?
Del den med vennene dine!
Takk for at du delte artikkelen. Vi blir også superglade om du liker oss på Facebook. :)