Nettliv

7 måter å forbedre hukommelsen på

Caroline Furu

  • Publisert: 16.03-2018
  • Oppdatert: 16.03-2018
 
 

Har glemsomheten din satt deg i pinlige situasjoner? Her er grepene du kan ta for å skjerpe hukommelsen. 

Det er vanlig å være glemsom og «surrete» i perioder, men noen ganger blir glemsomheten så plagsom at det påvirker hverdagslivet.

Et eksempel er når man plutselig ikke husker navnet på en person man har møtt flere ganger eller glemmer å skru av kaffetrakteren hjemme.

Les også: Forskning: — God hukommelse kan læres og trenes opp

Men uansett om glemsomheten kommer av aldring, stress eller andre årsaker, er det heldigvis flere triks du kan ta i bruk for å skjerpe hukommelsen på.

Telegraph har tidligere skrevet om disse triksene. Her gjengir vi noen av dem. Les mer nedenfor!

1. Ikke gjør flere ting på en gang

Dr. Michael Wassman forsker på aldring og har bidratt med å skrive boken «Staying Sharp for Dummies». Han forteller til Telegraph at når hukommelsen svikter, er det ofte fordi vi ikke var tilstedeværende nok i øyeblikket vi tok inn informasjonen. Derfor bør man heller konsentrere seg om en ting om gangen enn å prøve å få gjort flere ting på en gang.

— Hvis du prøver å konsentrere deg om to ting på en gang, kommer du ikke til å huske noen av dem så godt som om du bare fokuserte på en ting, sier Wassman.

2. Skriv ting ned – for hånd

Videre forteller Wassman at man bør skrive ned det man prøver å huske på for hånd istedenfor på mobilen.

— Det blir som et visuelt hint for hjernen, sier han.

En norsk studie fra 2015 kom også frem til at man har lettere for å huske ting om man skriver dem ned for hånd enn på et tastatur.

3. Ta deg en «powernap»

Har du sovet dårlig i flere dager på rad, kan det også hende du husker dårligere enn normalt. Et forsøk utført ved universitetet i Lubeck i Tyskland i 2011 viste at de som tok seg en lur etter å ha sett på en rekke bilder husket 85 prosent av bildene, sammenlignet med 60 prosent blant de som ikke hadde tatt seg en lur.

Les også:Dette enkle trikset skal få deg til å sovne fort

 
 

4. Koble fra

Smarttelefoner og teknologiske duppeditter stjeler oppmerksomheten vår og gjør det vanskeligere å konsentrere oss om en oppgave om gangen. Forskning utført av psykologen Glenn Wilson viste at å jobbe med en oppgave mens du vet at du har en ulest mail i innboksen, kan redusere den effektive IQ-en din med ti poeng. Derfor bør du prøve å ta deg en pause fra de teknologiske dingsene når du prøver å konsentrere deg.

5. Tren regelmessig

Det er også et kjent faktum at et sunt kosthold og regelmessig trening kan gjøre at hukommelsen fungerer optimalt. En studie utført ved Universitetet ved British Columbia viste at regelmessig aerobic fremmer delen av hjernen (hippocampus) som er knyttet til hukommelse og orientering.

6. Lær deg å meditere

Stress er derimot veldig dårlig for hukommelsen. Dette er ikke bare fordi høye nivåer av stresshormoner påvirker hukommelsen, men også fordi vi har vanskeligere for å ta til oss informasjon når vi er stresset.

Forskere ved Harvard Medical School fant ut at meditasjon kan ha god effekt på vår evne til å huske på ting. I forskningsrapporten skriver de at mennesker som mediterer har lettere for å stenge ute distraksjoner så de får tatt til seg viktig informasjon.

7. Hold hjernen aktiv

Ifølge Wassman, er også gåter, kryssord og andre former for hjernetrim gode måter å trene opp hjernen og holde den i form.

— Det er akkurat som å trene kroppen – du styrker ikke musklene hvis du ikke trener dem, sier han.

Variasjon i hverdagen er også viktig. Du kan for eksempel prøve å ta en annen rute til jobb, lære et nytt språk eller å være med mennesker utenfor din vante vennegjeng, skriver Telegraph. 

Her kan du prøve vår quiz, kryssord, sudoku eller ord på ord-spill. Prøv også vår hjernetrim her!

Nyhetsbrev