Flytoget forsvinner når Vy tar over
Flytoget og Vy slås sammen i 2025. Flytoget er kritisk, mens regjeringen mener togtilbudet blir bedre ved en sammenslåing. Slik er Vy sin plan for togtrafikken i Oslo-området.
Endringen skal gjelde fra 1. januar 2025, og Flytogets ruter blir en del av Vys tilbud i løpet av de neste tre årene. Etter sammenslåingen skal de reisende kunne bruke flytoget med samme billett som de bruker på kollektivtilbudet ellers i området.
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fra Arbeiderpartiet i en pressemelding. Det var NRK som meldte om saken først.
Togtilbudet på Østlandet får stadig mye kritikk. Og det er mange togpassasjerer som er misfornøyd. Vy har lenge jobbe med nye planer for trafikken med Flytoget fra Drammen til Gardermoen. Alle som reiser med tog inn og ut av Oslo S kunne få flere avganger å velge mellom. Dette skal etter planen også gi reisende til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen enda bedre togforbindelser.
Vy har planen klar for å utvide togtilbudet
Senest fra 2028 vil togtilbudet mellom Oslo og landets største flyplass få en betydelig oppgradering. Målet er at det skal gi raskere og mer fleksibel transport. – Når Vy overtar Flytogets ruter fra senest 2028, får Østlandet tiårets største løft i togtilbudet, mener konsernsjef i Vy, Gro Bakstad. Mye av grunnen til sammenslåingen er stor befolkningsvekst og passasjervekst på Østlandet de siste årene. Jernbanedirektoratet har anbefalt at togavgangene gjennom Oslo bør være tilgjengelig for alle, også de som ikke skal til flyplassen.
Vy har i samarbeid med Bane NOR planer for å lansere nye avganger som en del av en storstilt utvidelse av togtilbudet. De nye løsningene skal ikke bare inkludere hyppigere avganger, men også nye og mer moderne togsett som er designet for økt komfort og effektivitet. Dette innebærer bedre plass for bagasje, mer romslige seter, og forbedrede fasiliteter om bord.
Tog til Oslo lufthavn ti ganger i timen
Et av hovedmålene med den nye satsingen er å redusere reisetiden mellom Oslo sentrum og Gardermoen. Samtidig som man opprettholder den påliteligheten som passasjerene forventer. Målet er at dette bidrar til å gjøre tog til det foretrukne transportmiddelet for reisende som skal til og fra flyplassen, og dermed redusere biltrafikken og miljøbelastningen.
Eksempler på hvordan togtrafikken kan bli fra 2028
- Lillestrøm – Oslo lufthavn: Fra seks avganger nå til ti avganger med Vy.
- Oslo S – Lillestrøm: Fra ni avganger nå til 14 avganger i timen med Vy.
- Drammen – Oslo lufthavn: Fra tre Vy-avganger og tre Flytog nå til seks Vy-avganger i timen.
- Oslo S – Drammen: Fra fem avganger nå til åtte ganger i timen.
- Oslo S – Eidsvoll: Fra tre avganger nå til seks avganger i timen.
Nye tog skal håndtere enda flere passasjerer
I tillegg til flere avganger og bedre komfort, vil de nye togene kunne håndtere fremtidens økte passasjertall. Dette er spesielt viktig med tanke på at Oslo Lufthavn forventes å vokse betydelig i årene som kommer, både i antall flyvninger og passasjerer. For de som ofte reiser med fly, betyr dette at reisen til og fra Gardermoen vil bli enda enklere og mer bekvem i fremtiden. Dette markerer et viktig skritt mot mer bærekraftig og effektiv transport i Norge. Det er Jernbanedirektoratet som til slutt bestemmer om Vy sitt forslag blir en del av det nye togtilbudet på Østlandet.
Flytoget er i mot å bli slått sammen med Vy
Ståle Nistov, administrerende direktør i Flytoget, sier i en pressemelding at de var imot sammenslåingen. – Det er godt kjent at ansatte, fagforeningene og Flytoget som selskap har ønsket å bestå som et eget selskap. Dette har vi ikke fått gjennomslag for, sier Nistov. – Selv om organiseringen nå blir annerledes, skal Flytoget fortsette å utfordre og være kompromissløse på vegne av kunden. Det fortjener de reisende. Og det fortjener norsk jernbane, uttaler Flytog-sjefen.