Nettliv

Syv gode tips for å kutte ned på alkoholen

Hayley Campbell - The Guardian

  • Publisert: 19.10-2018
  • Oppdatert: 19.10-2018
 
 

Mange prøver å drikke mindre i oktober – men hva gjør du hvis motivasjonen skranter? Her er noen råd som kan hjelpe deg til å moderere alkoholforbruket.

1. Finn en god grunn til å drikke mindre

De fleste av oss vet at alkohol er forbundet med helseproblemer som leversykdom, diabetes og hjertesykdom, men vi har en tendens til å anta at sykdommene ikke kommer til å ramme oss. Så hvis disse risikofaktorene ikke motiverer deg nok, finn noe annet som gjør det – for eksempel at alkohol gjør huden dehydrert, gjør at ansiktet ditt ser «pløsete» ut, og kan øke sjansen for å utvikle cellulitter. En halvliter pils kan inneholde den samme mengden kalorier som et pizzastykke, så hvis du vil gå ned i vekt, er dette et fint sted å starte.

2. Tenk over hvorfor du drikker så mye

Kanskje drikker du for mye på grunn av underliggende problemer som er vanskelige å ta tak i. Å kutte ned på alkoholen gir deg en sjanse til å innse hvor avhengig du er, og hvor mye bedre du føler deg uten.

3. Finn noen du kan gjøre det sammen med

I Storbritannia har tusener meldt seg på arrangementet «Go Sober for October». Å finne en gjeng med andre som prøver å kutte ned på alkohol kan hjelpe deg med å holde deg på riktig spor – innsatsen din kan føles som den er dømt til å bli mislykket hvis du er den eneste på festen som ikke drikker. Å fortelle andre om planene dine og kanskje til og med få dem med på å gjøre det samme, kan hjelpe deg med å holde deg på rett kurs.

(Artikkelen fortsetter under)

 
 

4. Unngå fristelser

Dra på trening på tidspunktet du vanligvis ville tatt deg et glass vin. Du kommer til å innse hvor mye alkoholen påvirker kroppen din når du oppdager hva den er i stand til å gjøre uten. Hvis du skal ut på byen, hvorfor ikke tilby deg å kjøre vennene dine hjem? Da blir du tvunget til å holde deg til alkoholfri drikke, alle kommer til å elske deg, og du kommer til å ha en god grunn til å unne deg noe godt senere.

5. Belønn deg selv

Hvis bedre søvn, mer energi og et friskere utseende ikke er nok til å holde motivasjonen oppe, så sett av pengene du ville brukt på alkohol og bruk det på å kjøpe deg noe du har veldig lyst på.

6. Stå i det

Det kan hende du får abstinenssymptomer når du kutter ned på alkoholen. Du kan for eksempel bli irritabel, få dårlig konsentrasjon, føle deg skjelven og få marerittaktige drømmer. Men hold ut. Hvis du holder deg til planen, kommer alt til å bli bedre etter hvert.

7. Bruk et målebeger

Hvis du vil fortsette å drikke alkohol i moderate mengder, er dette et livsforvandlende tips: Kjøp deg et målebeger for enkle og doble shots. Da kommer du antageligvis til å innse at de gode Gin Tonic-drinkene du pleide å lage hjemme inneholdt alt for mye sprit.

Oversatt av Caroline Furu / Startsiden © Guardian News & Media Limited

Nyhetsbrev