Nettliv

Syv måter å forebygge demens

David Cox - The Guardian

  • Publisert: 16.11-2018
  • Oppdatert: 16.11-2018
 
 

Rundt 1,7 prosent av den norske befolkningen har demens. Selv om det ikke finnes noen kur mot sykdommen, er det vitenskapelig bevist at det er mange måter du kan motarbeide den. 

Pass på vekten din

Diabetes og overvekt er to av faktorene som gjør at man kan få dobbelt så høy risiko for å utvikle demens senere i livet. Høyt blodtrykk og høye kolesterolnivåer har også blitt koblet til risikoen for å utvikle demens. Å passe på vekten og hjertehelsen din kan virkelig redusere sannsynligheten for at du utvikler demens.

Stump røyken

Hjernen din kan bli påvirket dersom du røyker mye over lang tid. Forskere har funnet ut at røyking kan øke risikoen for kognitiv svikt når man blir eldre, og én av studiene viste at middelaldrende mennesker som røyket mer enn to pakker om dagen doblet risikoen for å utvikle demens senere i livet.

Les også: Ny teknologi skal bidra til røykeslutt

Hold deg aktiv

Flere studier har vist at regelmessig og dynamisk fysisk aktivitet, og i noen tilfeller bare mild aktivitet, kan bevare helsen din senere i livet. Å holde seg aktiv er spesielt viktig blant eldre, og studier har vist at eldre mennesker som begynte å trene regelmessig, følte seg mentalt bedre etterpå. Når det er sagt, bør yngre mennesker unngå aktiviteter hvor det er høy risiko for å få hodeskader, som med boksing og til og med fotball. Det har blitt bevist at til og med moderate hodeskader øker risikoen for å utvikle enkelte typer demens.

Kognitiv trening

Høyt utdannede mennesker har vist seg å ha lavere risiko for å utvikle demens, men det finnes også bevis på at alle kan redusere risikoen gjennom å prøve nye ting når man blir eldre. Å begynne med nye hobbyer, lære nye egenskaper og å løse daglige, intellektuelle aktiviteter som for eksempel kryssord, skal også ha god effekt.

Les også: Norsk studie: – Demente kjeder seg på sykehjem

Hold deg sosial

Å holde seg sosial, for eksempel ved å være med i foreninger eller gjøre frivillig arbeid, har vist seg å ha en forebyggende effekt mot demens. Studier har vist at mennesker som opprettholder et stort sosialt nettverk når de blir eldre, ofte har bedre kognitive funksjoner og redusert risiko for kognitiv svikt.

Gå over til middelhavskosthold

Forskerne er fortsatt ikke helt sikre på hvordan forskjellige næringsstoffer, vitaminer og matgrupper kan påvirke risikoen for å utvikle demens. Når det er sagt, har det blitt gjort noen studier rundt middelhavskostholdet som antyder at det kan redusere risikoen for å utvikle demens, antageligvis fordi det kan hindre at man får høyt blodtrykk. Middelhavskostholdet består av små mengder kjøtt, men store mengder fullkorn, frukt, grønnsaker, fisk, nøtter og olivenolje.

Hold deg til et normalt søvnmønster

Søvnforstyrrelser, som for eksempel kronisk insomnia, har blitt koblet til økt risiko for kognitiv svikt senere i livet. Å ta grep for å takle søvnproblemene, kan redusere sjansen din for å utvikle demens. Når det er sagt, forstår forskerne fortsatt ikke helt hvorfor søvnforstyrrelser bidrar til å utvikle demens, og om enkelte dysfunksjonelle søvnmønstre kan utgjøre en større risiko enn andre.

Oversatt av Caroline Furu / Startsiden © Guardian News & Media Limited

Les også: Syv måter å takle søvnproblemene på

Nyhetsbrev