Her er Kjell Inge Røkkes nye superbil

Arne-Petter Lorentzen

  • Publisert: 02.10-2019
  • Oppdatert: 02.10-2019

Startsiden avslører at Røkke har fått kloa i en av 20 produserte Shelby GT40 som han har siklet på siden han var 13 år.

I fjor ble Kjell Inge Røkke (60) en av de 500 første i verden som fikk kjøpe supersportsbilen Ford GT40. Det var en ny bil basert på den legendariske racerbilen fra 1960-tallet som vant 24-timersløpet på Le Mans fire år på rad, og ble udødeliggjort i Steve McQueen-filmen «Le Mans» i 1971.

Les også: Dronning Elizabeth kjører bil uten lappen

Prisen var høy. Fem millioner norske kroner før norske avgifter koster bilen. Etterspørselen etter bilen er fremdeles enorm. Kun 250 biler skal produseres i året, og potensielle kjøpere må søke til Ford – som godkjenner hvem som får eie bilen.

– Jeg har hatt et forhold til bilen siden jeg så filmen «Le Mans» med Steve McQueen i Molde i 1971, og synes det er veldig hyggelig at jeg nå får muligheten til å kjøpe en slik unik bil. Med de krav og forutsetninger som Ford har satt til bruk av bilen, er det også like greit for meg å bekrefte kjøpet. Det er jo umulig å gjemme seg bort i en slik bil.

Det uttalte Røkke i fjor til Finansavisen via sin pressetalsmann Rolf Nereng da den første GT40-en var på plass i garasjen hjemme på Konglungen i Asker.

Les også: Slik gikk det med sønnen til John Lennon og Yoko Ono

Kjøper sin andre GT40

Nå kan Startsiden avsløre at milliardæren fra Molde har kjøpt enda en Ford GT40 – denne gang en enda sjeldnere utgave som kun er produsert i 20 eksemplarer. Røkkes nye glis er en replikautgave produsert av den legendariske bilprodusenten Shelby, i samarbeid med selskapet Superperformance i forbindelse med 50-årsjubileet til superbilen. Bilen er en eksakt kopi av 60-tallsraceren, men med bekvemligheter som bedre demping og air condition.

shelbygt40_01

I Statens Vegvesens motorvognregister står det at bilen ble registrert for første gang i Norge den 5. september. Startsiden har vært i kontakt med Ford-forhandler Røhne Selmer. De bekrefter at de har solgt bilen.

shelbygt40_04
shelbygt40_06

– Jeg kan bekrefte at en slik bil er solgt via oss, men jeg kommenterer ikke hvem kjøper er eller hva prisen var, sier Kjetil Hagestrande, administrerende direktør i Røhne Selmer til Startsiden.

Startsiden har likevel klart å spore opp bilen som Kjell Inge Røkke har anskaffet. Ved å søke opp bilens chassisnummer som er registrert i motorvognregisteret, klarte vi å finne den eksakte bilen som Røkke har kjøpt.

Stiger i verdi

Røkkes nye glis ble solgt av den eksklusive bilforhandleren Hillbank Motor Corporation i California i USA for 325.000 dollar, omlag 3 millioner norske kroner før norske avgifter. Her kan du se den opprinnelige annonsen for bilen Røkke har kjøpt.

Fordi bilen er et sjeldent samlerobjekt, måtte Røkke ut med en lagt høyere sum enn hva bilen ble solgt for som ny for tre år siden. Bilen vil sannsynligvis fortsette å stige i verdi.

shelbygt40_05

Solgt uten motor og drivverk

Da de 20 bilene kom på markedet, ble de solgt uten motor og drivverk for 169.995 dollar, som i dagens dollarkurs tilsvarer om lag 1,5 million norske kroner, skriver Shelby i salgsannonsen som ble laget.

Røkkes bil har både motor og drivverk, og trolig kostet dette omlag 600.000 norske kroner i tillegg å få på plass. Røkkes bil drives av en 8 liters motor som yter 600 hestekrefter, ifølge motorvognregisteret.

Blir Hollywood-film

Ford GT40 er en av de mest legendariske superbilene som er bygget. Tidlig på 60-tallet var Ford i samtaler om å kjøpe den italienske sportsbilprodusenten Ferrari. Da forhandlingene brøt sammen, bestemte Ford seg for å bygge en konkurrent som kunne slå italieneren. 

Daværende Ford-sjef Henry Ford II henvendte seg til Carol Shelby, som fikk oppdraget med å bygge GT40. Resten er motorsporthistorie. I fire år på rad fra 1966 til 1969 vant Ford GT40 24-timersløpet på Le Mans. ABC Nyheter har tidligere omtalt den unike historien til bilen.

I november kommer filmen «Le Mans 66» med skuespillerne Christian Bale og Matt Damon i hovedrollene. Den forteller historien om racing-kappløpet mellom Ford og Ferrari da Ford GT40 ble bygget.

Startsiden har forsøkt å få en kommentar fra Røkke via hans pressetalsmann Rolf Nereng uten hell.

DEL

FØLG OSS