Nettliv

Syv måter å takle smerte

Ann Robinson - The Guardian

  • Publisert: 14.09-2018
  • Oppdatert: 14.09-2018
 
 

Akutt smerte er et nødvendig onde, en essensiell respons på fare og en naturlig del av kroppens helingsprosess. For mye smerte over lang tid kan ha alvorlige årsaker – men det finnes måter å takle det på. 

1. Omfavne smerten

Akutt, kortvarig smerte er en nødvendig respons på fare, og er noe vi egentlig bør være takknemlige for. Enkelte mennesker er født med en sjelden genmutasjon som gjør at de ikke føler smerte, noe som gjør at de kan skade seg uten å merke det. Smerte kan være et signal på at du bør komme deg vekk fra en fare, slutte å bruke en skadet kroppsdel eller en naturlig del av helingsprosessen.

Les også:7 måter å unngå diabetes type 2

2. Men ikke lenger enn i tre måneder

Kroniske, langvarige smerter som varer mer enn tre måneder har ingen nødvendig funksjon, og kan gjøre livet miserabelt. Ifølge Forskning.no, lever 30 prosent av den norske befolkningen med kroniske smerter. I Storbritannia har én av fire mennesker kroniske smerter, og de vanligste årsakene er slitasjegikt, ryggsmerter, helvetesild, diabetes, smerter i forbindelse med cellegift eller smerter etter en operasjon. Det er vanskelig å behandle kroniske smerter, og derfor er det alltid best om man oppdager sykdommen på et tidlig tidspunkt. Begynn med å gå til fastlegen din for å få en diagnose, og finn ut hva smertene kan komme av. Hvis smertene vedvarer, be om å få henvisning til en spesialist.

3. Prøv et massasjeapparat

Tens står for Transcutaneous electrical nerve stimulation, og er et batteridrevet massasjeapparat med to elektroder som du fester på huden. Apparatet «distraherer» hjernen og gjør at kroppen frigjør endorfiner – hjernens egen form for smertestillende. Slike massasjeapparater er rimelige, trygge og har ingen alvorlige bivirkninger. De selges blant annet på Clas Ohlson. Det er forskjellige meninger om de virker eller ei, men det kan være verdt et forsøk.

Les også:– Kroniske smerter er en global epidemi

(Saken fortsetter under) 

 
 

4. Medisinsk marihuana

Land som for eksempel Canada, Australia og Nederland tillater marijuana til medisinsk bruk. Dette er populært blant mange med kroniske smerter, men forskning viser at det ikke er den beste måten å behandle smerter på. Ifølge forskningsrapporten, er det begrenset eller utilstrekkelig med bevis for at dette hjelper mot smerter i nerver og ledd, eller smerter relatert til kreft. I rapporten står det også at behandling med medisiner basert på cannabis er assosiert med psykiske bivirkninger.

5. Chilipepper 

Capsaicin er stoffet som gjør at chillipepper er så sterkt. Det skaper en brennende følelse når det kommer i kontakt med slimhinnene, men kan fungere smertestillende hvis det smøres på huden. Capsaicin finnes i lave doser i en krem du kan få kjøpt på resept (Capsina), eller i form av et plaster med høyere dose av stoffet (Qutenza). Plasteret plasseres på det smertefulle området, for eksempel på helvetesilden, og skal sitte på i en time. Smertelindringen kan vare tre måneder eller lenger etter én påføring.

6. Ta et kurs i smertehåndtering på nett

Det finnes flere kurs som kan hjelpe deg med å håndtere smertene på best mulig måte. Du kan for eksempel melde deg på det engelske nettkurset Pathway Through Pain. Kurset består av en serie med tolv videoer som hjelper deg med å takle smertene dine. Hos Foreningen for kroniske smertepasienter kan du lese mer om smertemestring, og det finnes også gratis apper du kan laste ned.

7. Hold deg aktiv

Det er fristende og forståelig at man vil gjøre mindre og mindre når smertene vedvarer. Men forskning viser at uansett hvor hardt det er, er det best å holde seg aktiv, gå på jobb og ikke ta så mye smertestillende at man ikke klarer å holde seg aktiv. 

Les også:7 måter å takle magetrøbbel

Oversatt av Caroline Furu / Startsiden © Guardian News & Media Limited


Nyhetsbrev