Nettliv

Syv måter å takle migrene

David Cox - The Guardian

  • Publisert: 21.09-2018
  • Oppdatert: 21.09-2018
 

Én av syv lider av migrene, men fortsatt er det ikke mange som forstår seg på sykdommen, og få effektive behandlinger er tilgjengelig. 

1. Finn ut hva som trigger migrenen

Migrene kan komme av forskjellige miljømessige faktorer, for eksempel enkelte matvarer eller parfymer. Prøv å føre dagbok over flere måneder for å finne ut av hva du gjorde eller spiste før migrenen begynte. Med denne metoden klarer mange å legge merke til ting de bør unngå i fremtiden. Matvarer som kan trigge migrenen kan være produkter som inneholder natriumglutamat, kjøtt som inneholder natriumnitrat (for eksempel bacon og salami), rødvin, lagret ost, røkt fisk og bakevarer. Alkohol, stress, høye lyder, sterkt lyst og røyking kan også være utløsende faktorer.

2. Ta medisin – men ikke for ofte

Ved milde migreneanfall, kan reseptfrie legemidler som for eksempel Paracet eller Ibux hjelpe. Hvis anfallene er alvorlige, kan man også få medisiner som inneholder triptaner på resept. Studier viser at 30-40 prosent migrenepasienter ikke opplever noe bedring etter den første tabletten med triptan, men det kan uansett være verdt å fortsette for å se om det har noe effekt. Når det er sagt, må all smertestillende medisin tas med forsiktighet. Hvis du tar medisinen mer enn tre dager i uka på regelmessig basis, kan du få hodepine på grunn av overforbruk.

Les også:  Syv måter å takle smerte

3. Hold på rutinene dine

Hvis du lider av migrene, er hjernen din sensitiv til miljømessige forandringer. Dette kan være eksterne faktorer (høye lyder) eller interne forandringer (hormonelle forandringer) som hjernen oppfatter som truende, noe som resulterer i smerte. Hvis du er nøye med å holde deg til faste rutiner i hverdagen, kan du begrense antall fremtidige anfall.

(Artikkelen fortsetter under) 

 

4. Prøv kosttilskudd

Det er best å forhøre seg med legen sin før man prøver noe nytt, men flere studier har vist at kosttilskudd som magnesium, vitamin B2 og koenzymet Q10 kan forhindre migrene hos enkelte pasienter. En studie utført på 31 migrenepasienter som tok Q10, viste at 19 av pasientene ble kvitt halvparten av anfallene sine.

5. Mild trening

Forskning antyder at mild trening (som for eksempel jogging, svømming, dansing eller sykling) i en halvtime tre ganger i uka kan redusere alvorlighetsgraden og hyppigheten av anfallene hos noen pasienter. Trening får kroppen din til å produsere endorfiner, som er kroppens egne «lykkehormoner». Når det er sagt, bør du huske å spise og drikke nok før du trene, for å unngå potensielle migrene-triggere som lavt blodsukker eller dehydrering. Du bør også prøve å tøye ut ti minutter før og etter du har trent for å unngå anspente muskler, som også kan trigge et anfall.

Les også:15 vanlige årsaker til hodepine

6. Kutt ned på koffein

Koffein er også en av de mest vanlige triggerne, spesielt hvis du drikker det mye og regelmessig. Når du prøver å drikke mindre koffein enn vanlig, kan du få hodepine, noe som igjen kan irritere «migrenesenteret» i hjernen. Eksperter anbefaler å begrense koffeininntaket til bare 200 milligram om dagen, som tilsvarer én middels stor kopp med kaffe.

7. Hold deg oppdatert på nye medisiner

De neste årene forventes det at en ny type behandling mot migrene skal bli tilgjengelig på markedet. Det er signalstoffet CGRP som er med på å utvikle migreneanfall, og den nye medisinen skal fås gjennom injeksjoner med antistoffer som motvirket dette signalstoffet. Medisinen har vist seg å være effektiv i kliniske forsøk og har få bivirkninger. Når det er sagt, ser det ut til at bare halvparten av migrenepasientene responderer på antistoffene, så behandlingen er ikke en fullverdig løsning.

Les mer her:Ny migrenemedisin gir håp til millioner

Oversatt av Caroline Furu / Startsiden © Guardian News & Media Limited


Nyhetsbrev