På Startsiden Guider har noen av sakene annonselenker, som fører til butikker hvor du kan kjøpe produktene vi har omtalt, eller til tjenester som lar deg sammenligne priser. Når du klikker på en av disse lenkene, får Startsiden annonseinntekter. Disse lenkene er alltid merket.

Annonselenkene er valgt fordi vi mener de er relevante og nyttige, og det er våre innholdsprodusenter som bestemmer hvilke saker vi skal skrive om og hvilke produkter som skal omtales.

Vårt mål er alltid å guide deg til det mest relevante innholdet og de beste produktene. Annonsørene bestemmer ikke innholdet i sakene.

Journalistene og redaksjonen i ABC Nyheter har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.

Aktiv

Hjerneforsker: Overrasket over viktigheten av dette for et langt og godt liv

Bilde av tre personer som sitter på en benk ute i sommervær med utsikt til Smestaddammen. Solen skinner, himmelen er blå, personene har på seg sommerklær. Menneskene på bildet er en kvinne (til venstre) i en grå sommertopp. I midten sitter en mann med brunt hår og en blåstripete skjorte, til hlyre på bildet sitter en smilende blond herre i en hvit t-skjorte. Vi har snakket med hjerneforsker Ole Petter Hjelle (treningslegen) som forteller at da han satte i gang arbeidet med å prøve finne ut hva som faktisk er viktig for et langt og godt liv var det to av resultatene - og spesielt ett - som overrasket ham.
Hjerneforsker Ole Petter Hjelle forteller at mens det er viktig med både kosthold, søvn og aktivitet for et langt og godt liv, var det et annet punkt på listen som utgjorde størst forskjell og som overrasket ham mest. Vi forteller hva han fant ut! (Foto: Cecilie Aasland / ABC Startsiden)

Hjerneforsker var å jakt etter kilden til et langt og godt liv og ble overrasket over hvor viktig spesielt én av tingene på listen er!

I det treningslegen Ole Petter Hjelle satte i gang arbeidet med å prøve finne ut hva som faktisk er viktig for et langt og godt liv var det to av resultatene – og spesielt ett – som overrasket ham.

Hjelle er forfatter, foredragsholder og jobber som førsteamanuensis ved høyskolen i innlandet, og er opptatt av sammenhengen mellom fysisk aktivitet, bevegelse og hjernehelse. Han har også jobbet som fastlege i 15 år. 

Lurer du på hva som er verdens sunneste kaffe? Eller hvorfor folk ikke er like lystne på å vil omgås deg når du har sovet lite? Her samler vi svarene på det og alt vi skriver om helse!

Hva er de nøklene til et langt og godt liv?

– En av tingene vi kanskje ikke snakker så mye om er hvor viktig trening og fysisk aktivitet er viktig for helsa. Det samme gjelder sunn mat, men det vi ikke snakker så mye om er søvn.

Hjelle mener at viktigheten av det er underkommunisert hvor viktig det er med tilstrekkelig med søvn.

– En stor del av befolkningen går med søvnunderskudd, og sover gjerne 6,5 timer i snitt.

Dette forteller Hjelle at i de fleste tilfeller er for lite og at vi bør sikte oss inn på i alle fall 8 timer hver natt.

Du blir overrasket! Dette skjer ved søvnmangel.

Bilde av to personer som sitter på en benk ute i sommervær med utsikt til Smestaddammen. Solen skinner, himmelen er blå, personene har på seg sommerklær. Menneskene på bildet er en kvinne (til venstre) i en grå sommertopp. ITil høyre sitter en mann med brunt hår og en blåstripete skjorte. Vi har snakket med hjerneforsker Ole Petter Hjelle (treningslegen) som forteller at da han satte i gang arbeidet med å prøve finne ut hva som faktisk er viktig for et langt og godt liv var det to av resultatene - og spesielt ett - som overrasket ham. De viktige punktene for et langt og godt liv er relasjoner, søvn, kosthold og aktivitet.
Hjelle forteller at gode sosiale relasjoner trumfer alt annet av punktene som er viktig for et langt og godt liv, men at det i veldig liten grad handler om hvor mange relasjoner du har. Vi forklarer! (Foto: Cecilie Aasland / ABC Startsiden)

Den mest overraskende faktoren for et langt og godt liv

– Det andre er dette med sosiale relasjoner. Her ble jeg overrasket over hvor viktig det faktisk er. Gode sosiale relasjoner trumfer faktisk alt annet og det handler i veldig liten grad om hvor mange relasjoner du har, men om kvaliteten på relasjonene er det som er viktig.

Hjelle forteller at det er det samme om de gode relasjonene er til en venn, ektefelle, barn eller kollega, men at noen som er sterke og gode er viktigere enn om det er mange.

– Her handler det om kvalitet ikke antal. Det viktige er å ha noen du er glad i og som du kan gå til når ting butter litt imot, og da spiller det ingen rolle hvem det er.

Ole Petter Hjelle har tidligere forklart: Derfor bør du pusse tennene med feil hånd.

Hva er den største feilen mange gjør?

– Mange prøver å gjøre for mye på en gang. Vi er opptatt av perfekt søvn, perfekt kosthold og perfekt trening.

Han anbefaler å ikke være for streng med seg selv, å gjøre små endringer og å ikke prøve å gjøre alt på en gang.

– De viktigste endringene du kan gjøre er de du klarer å få til, avslutter Hjelle.

Visste du forresten at det ikke er lurt å drikke kaffe om morgenen?

Les mer på våre temasider:

Du vil kanskje også like disse sakene: