På Startsiden Guider har noen av sakene annonselenker, som fører til butikker hvor du kan kjøpe produktene vi har omtalt, eller til tjenester som lar deg sammenligne priser. Når du klikker på en av disse lenkene, får Startsiden annonseinntekter. Disse lenkene er alltid merket.

Annonselenkene er valgt fordi vi mener de er relevante og nyttige, og det er våre innholdsprodusenter som bestemmer hvilke saker vi skal skrive om og hvilke produkter som skal omtales.

Vårt mål er alltid å guide deg til det mest relevante innholdet og de beste produktene. Annonsørene bestemmer ikke innholdet i sakene.

Journalistene og redaksjonen i ABC Nyheter har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.

Aktiv

Sykkel: Hvordan velge riktig til dame og herre?

Bilde av sykkel fra Gekko på en terrasse. Den er svart og har en hvit logo, den har sykkellys på sykkelstyret og er av typen hardtail sykkel. Vi har snakket med sykkeleksperten som forteller hvordan du velger riktig sykkel. Han forteller når du bør velge en terrengsykkel, når du bør velge hardtail eller fulldempet, og når det passer best med en landeveissykkel, gravelsykkel, vanlig sykkel, lastesykkel eller elsykkel. Han gir også et supertips for hvordan du kan få to sykler i én.
Vi har snakket med sykkeleksperten som forteller hvordan du velger riktig sykkel i det store utvalget sykler på markedet! Han ga oss også et supertips for hvordan du kan få to sykler i én! (Foto: Cecilie Aasland (ABC Startsiden) / Ola Bustad (Sykkelforeningen))

Fulldempet, elsykkel, gravel, terreng eller landeveissykkel? Mulighetene er mange, men hvilken skal man velge? Vi har fått svaret fra sykkeleksperten!

Å velge seg sykkel, i det store utvalget sykler som nå finnes på markedet, er ikke nødvendigvis enkelt. Skal man gå for terrengsykkel, hybridsykkel, elsykkel, landeveissykkel eller kanskje en gravel eller fatbike? Og hvor mye demping trenger man, er det virkelig nødvendig med en fulldempet sykkel eller holder det med en hardtail som bare er dempet foran?

Dette og mer har vi fått svar på ved hjelp av sykkelekspert Ola Bustad fra Sykkelforeningen!

Bilde av Ola G. Bustad smilende ute med en by og murbygg i bakgrunnen. Vi spurte Bustad hva man må tenke på når man velger sykkel. Skal man gå for terrengsykkel, hybridsykkel, elsykkel, landeveissykkel eller kanskje en gravel eller fatbike? Og hvor mye demping trenger man, er det virkelig nødvendig med en fulldempet sykkel eller holder det med en hardtail som bare er dempet foran? Dette har vi fått svar på ved hjelp av sykkelekspert Ola Bustad fra Sykkelforeningen.
Vi spurte Ola Bustad fra Sykkelforeningen hva man må tenke på når man velger sykkel!

Er du på utkikk etter flere inspirerende artikler om sykkel? Les alt i vårt store utvalg av sykkel-guider.

De tre mest populære syklene

– Det er et veldig stort utvalg, og de siste 15 årene har både sykkelutvalget, tilpasninger og modeller bare blitt større og større. De tre kanskje mest kjente variantene er terrengsykkel – her har du både hardtail som er en sykkel med demper foran, eller fulldempet, hvor du har demping både foran og bak – landeveissykkel og hybridsykkel, forklarer Bustad.

Han forteller at hybridsykler har lenge vært populære som hverdagssykkel og sier at det er nesten som en terrengsykkel bare med litt smalere dekk.

Variantene han anbefaler som elsykkel

– Ja, også har vi jo klassiske sykler. De er gjerne litt tyngre å sykle på, men passer som en «smykkesykkel», men om man skal sykle disse over lengre avstander så anbefaler jeg de som en elsykkel fordi de er tunge å sykle på, sier eksperten.

Bustad never også lastesykler, som har blitt veldig populært de siste årene, og som for mange er en erstatning for bilen i hverdagen.

– Men her vil jeg anbefale å kjøpe med elmotor for disse er tunge i drift.

Hvilken type sykkel skal man velge?

– Her har bruksområde alt å si.

Bustad forteller at du bør spørre deg selv hva du skal bruke sykkelen til og ikke prøve å favne over for mye.

– Spør deg selv «hva kommer jeg til å bruke den mest til?», og forklarer anbefalt bruk og forskjellen på forskjellige typer sykler:

Terrengsykkel

– En terrengsykkel er sykkelen du kan bruke til alt, bortsett fra de aller groveste stiene. Og vil du sykle på grovt terreng med disse er det de fulldempede versjonene som gjelder.

Ute etter årets beste terrengsykkel? Disse terrengsyklene er best i test i 2024.

Landeveissykkel

– En landeveissykkel passer best til trening og konkurranse på asfaltvei. Det finnes riktignok noen av dem med plass til bredere dekk, noe som gir mer komfort, men de er konstruert for å sykle med på jevn asfalt. 

Gravelsykkel

– Gravelsykkel er laget for grus, men med litt smalere dekk så fungerer den også fint for asfalt. Denne typen sykkel er relativt lik en landeveissykkel, men med mer komfort fordi den tåler brede dekk og har slakkere vinkler som gjør at underlaget ikke kjennes så ujevnt, forklarer eksperten.

Hybrid sykkel

Bustad forteller at hybridsykler er ganske like gravelsykler, men er utstyrt med rett styre. Han sier at de også har smalere felger og dekk enn det en terrengsykkel har, og derfor ikke er like komfortable på ujevnt underlag. Dette forklarer han at kan gjøre at de lettere kan «slå seg skjevt» på hjulene og ikke tåler så mye, og derfor krever finere kjørevei.

– De liker for eksempel ikke fortauskanter, noe en terrengsykkel derimot lett kan spise, forklarer han.

Klassiske dame- og herresykler

– Disse er gjerne litt tyngre sykler og også tyngre å sykle på. Bustad tipser derfor om å kjøpe disse som elsykler om du bruker de til mer enn korte avstander.

Lastesykler

– Disse er perfekt til frakt av barn til og fra barnehagen eller matvarer fra butikken, men på grunn av størrelsen så kan de være litt vanskeligere å manøvrere i sentrumsnære strøk.

Her avslører vi alle typer sykler som er best i test i 2024!

Elsykkel er perfekt til pendling

Bilde av dame som står ved en elsykkel til dame fra Buddy Bike. Hun har på seg en gul dunjakke, dongeribukser og en blå sykkelhjelm og står med elsykkelen sin på en gressplen med et vann i bakgrunnen. Vi har snakket med sykkeleksperten som forteller hvordan du velger riktig sykkel. Han forteller når du bør velge en terrengsykkel, når du bør velge hardtail eller fulldempet, og når det passer best med en landeveissykkel, gravelsykkel, vanlig sykkel, lastesykkel eller elsykkel. Han gir også et supertips for hvordan du kan få to sykler i én.
Bustad forteller at de ofte ser at elsykkelen gjør at sykkelen blir brukt oftere, og at dette spesielt gjelder om man skal bruke sykkelen til transport eller hverdagssykling. (Foto: Cecilie Aasland / ABC Startsiden)

Bustad forteller at når du skal velge hvorvidt du skal gå for en elsykkel eller vanlig sykkel så er det viktig å tenke på hva du skal bruke sykkelen til.

– Vi ser at elsykkelen gjør at sykkelen blir brukt oftere, og dette gjelder spesielt om du skal bruke sykkelen til transport eller hverdagssykling. Det er rett og slett lettere å ta den i bruk fordi man kan holde farten oppe uten at man behøver å svette. Det gjør det enkelt å sykle til møter eller jobb uten å måtte skifte etterpå.

Bustad anbefaler derfor deg som skal pendle med sykkel til jobb å vurdere en elsykkel. Han forteller at når det kommer til pendlersykler så er det de samme som egner seg best som vanlige sykler, og slår også her et slag for terrengsyklene.

– Disse kan brukes til det aller meste. Ikke velg fulldemper om du ikke skal bruke den i grovt terreng.

Han legger til at også både gravelsykler og noen landeveissykler nå kommer med el-motor.

På jakt etter en annen type elsykkel? Disse elsyklene er best i test i 2024!

Sykkel til trening

Nærbilde av demperen på en terrengsykkel på hjulet foran på sykkelen. Terrengsykkelen er hvit og har blå skrift og illustrasjoner på seg og en svart demper. Sykkelen står ute på en gressplen.Vi har snakket med sykkeleksperten som forteller hvordan du velger riktig sykkel. Han forteller når du bør velge en terrengsykkel, når du bør velge hardtail eller fulldempet, og når det passer best med en landeveissykkel, gravelsykkel, vanlig sykkel, lastesykkel eller elsykkel. Han gir også et supertips for hvordan du kan få to sykler i én.
Går man for fulldempede elsykler, må man være obs på at eldrift er ikke tillatt på alle stier rundt og forbi. Her sier Bustad ar det gjelder å lese deg opp på regler, spesielt i Oslo-området da det er mye som ikke er tillatt der. (Foto: Cecilie Aasland / ABC Startsiden)

– Her anbefaler jeg 4 sykkeltyper. Terrengsykkel som kan brukes på det meste, landeveissykkelen som er en treningssykkel. Også har man fulldempede sykler, men vær obs på at eldrift er ikke tillatt på alle stier rundt og forbi, så her må du lese deg opp på regler, spesielt i Oslo-området da det er mye som ikke er tillatt der.

Bustad leger til at en terrengsykkel med elmotor er en fantastisk måte å leke på for de som ikke er så godt trent. 

– Også har du gravelsykkelen. Og for deg som ikke skal ut i terrenget, så anbefales denne fordi den kan brukes på landevei og har feste til tasker så den er fin til langturer.

Bustad tipser om at for deg som skal ut på sykkeltur anbefaler han en terrengsykkel, hybridsykkel (så sant underlaget er jevnt), eller en gravelsykkel som han forteller at blir mer og mer vanlig her også. 

Visste du at også terrengsykler kommer med elmotor? Disse elektriske terrengsyklene er best i test i 2024!

Sykkelekspertens sykkeltips

Bustad runder av med en anbefaling for deg som bruker sykkelen til trening og som vil ha muligheten til å sykle på både grus og asfalt, men som ikke har plass til, eller lyst til å kjøpe flere sykler.

– Et tips er å kjøpe en vanlig gravelsykkel, men med to hjulsett slik at den i tillegg har et ekstra sett med hjul av typen finere landeveisshjul. Da kan du bytte mellom hjulene avhengig av om du skal sykle på asfalt eller grus.

Han forklarer at lærer man seg å sykle med bukkestyre så er en gravelsykkel en super pendlersykkel, hvor man i tillegg har mulighet for å ha med oppakning også.

– Gravelsykler fungerer etter mitt syn til alt bortsett fra i terrenget. Det er også en optimal sykkel for pendling og har man greie ferdigheter på sykkel, så funker denne til det meste. Jeg tenker ikke at man trenger mer enn én sykkel, med mindre man konkurrerer med startnummer, avslutter Bustad. 

Vet du egentlig hvordan du låser sykkelen?

Les mer på våre temasider: