Aktiv

Treningsprogram til løping: Dette må du huske på

Bilde av person ute på gate med blå løpesko til dame fra Hoka. Løpeekspert Andreas Gossner fra Løpetrening.no gir oss treningsprogram for både nybegynnere og erfarne, som passer til deg som trener deg opp til alt fra halvmaraton og maraton til joggeturer i hverdagen.
Her får du gode råd til treningsprogram for nybegynnere og erfarne fra løpeekspert Andreas Gossner fra

Når du søker etter et godt og solid treningsprogram for løping vil du finne utallige typer program og forslag som lover raske resultater. Et slikt eksempel kan være hvordan komme i form og følge treningsprogram til halvmaraton på tre uker. – Jeg tror definitivt på en annen tilnærming. En tilnærming der vi finner et treningsprogram som matcher deg som person, sier løpeekspert Andreas Gossner. Til og med dine verdier er viktig å ta hensyn til.

Bilde av Andreas Gossner fra løpetrening.no som har fortalt oss hvordan man kan velge riktige solbriller til trening. Vi har snakket med en løpeekspert fra løpetrening.no som forteller hvordan du velger riktige solbriller til treningen din, enten solbrillene er til dame, herre eller barn! Han forteller hvordan man kan velge solbriller til alle typer treningsformer og både i raskt tempo, roligere, til løpeturer, skiturer og sykkelturer.
Andreas Gossner er faglig ansvarlig for Løpetrening.no, og har klare anbefalinger til løpetrening både for nybegynnere og erfarne.

Riktig mat og hvordan forebygge skader. Alt dette og litt til finner nå du på vår samleside om løpetrening.

Treningsprogram for nybegynnere og erfarne

Opplevelsene dine med et treningsprogram bør fortrinnsvis være at det er gøy, at du har tid til å gjennomføre løpeturene og at du ikke blir veldig sliten. Er treningsverdiene viktigere enn fart  og lengde på øktene når du skal skal starte på et treningsprogram for nybegynnere?

1. Enkelt og tilgjengelig:

Jeg har erfart, og mener, at løping skal være enkelt og tilgjengelig for alle. Våre treningsprogram inne på Løpetrening.no er designet slik at alle, uansett nivå eller alder, kan delta og finne glede i treningen. Det handler ikke om hvor raskt du løper, men at du faktisk løper.

2. Sosialt samvær:

Løping er ikke bare en fysisk aktivitet, men ofte en sosial opplevelse. Ved å inkludere sosialeaspekter i det treningsprogrammet du velger, som gruppetreninger og fellesskap, så sørgertreningsprogrammet for god struktur og en god treningsreise. Dette kan være med å skape en ekstra motivasjon og en følelse av tilhørighet som er uvurderlig for din fremgang.

3. Viktig at du blir sett sett:

Hos Løptrening.no er det viktig for oss at hver deltaker blir sett og anerkjent for den de er. Vi gir enkel og positiv tilbakemelding som motiverer deg til å fortsette. Jeg er stor tilhenger av å bli kjent med andre som er nysgjerrig på trening. Og jo mer kjent man blir med andre, jo større er sjansen for at man treffer med et treningsprogram. Når du føler deg verdsatt, er det lettere å holde motivasjonen oppe og nå dine mål.

På jakt etter joggesko til løping? Sjekk best i test: Jogge- og løpesko til dame og herre.

Lage treningsprogram: Opplevelse og mestring når du trener løping

Når det lages et treningsprogram skal ikke føles som noe du må følge, men som en hyggelig del av hverdagen. Derfor legger jeg ofte vekt på opplevelsen og mestringen i treningsøktene du finner i et treningsprogram. La meg forklare noe nærmere hva jeg mener.

Behagelige økter:

Et treningsprogram kan med fordel fokusere på å gjøre løpingen komfortabel. Ikke slitsom og noe man gruer seg til. Det er viktigere at du føler deg bra og har det morsomt, enn at du løper raskest eller lengst. Det er bedre å trene enn å ikke trene, og jo flere treningsturer du får inn jo bedre effekt får du. Lange, litt treigere løpeøkter kan også hjelpe på forebygging av skader her kan du lese mer om hvordan du kan forebygge og bli kvitt løpeskader!

Kontinuitet:

Ved å legge opp til jevnlige, korte økter, kan jeg hjelpe deg med å bygge en varig vane. Kontinuitet er nøkkelen til fremgang. Kontinuitet og treningsprogram er trauste ord, men de er viktige.

Mestring:

Vi hjelper deg med å sette realistiske mål som du kan oppnå. Å oppleve mestring gir en følelse av suksess og motivasjon til å fortsette. La meg forsøke å konkludere for deg. Når du velger et treningsprogram, er det verdiene bak programmet som gjør den største forskjellen. Et treningsprogram handler om å gjøre løping til en glede, en sosial opplevelse, og en kilde til positiv energi. Flytt fokuset ditt mot enkelhet, sosialt samvær og det å bli sett og verdsatt for den du er. Jeg er ofte med og sørger for at du ikke bare når dine løpemål, men også nyter hvert steg på veien. Det finnes unntak selvsagt, ikke alle dager er like enkle å komme seg over dørstokken, men det skal jeg komme tilbake til neste uke!

Neste gang du søker etter et løpeprogram, husk at det viktigste er at du føler deg bra og har det morsomt mens du gjennomfører løpeøkten din. Når det dukker opp spørsmål så kan du sende dine spørsmål til oss, kanskje velger vi ut ditt spørsmål og løfter det opp – går i dybden på det!

Løpeeksperten Andreas Gossner fra Løpetrening.no forteller hva du bør spise av mat både før og etter trening!

Du vil kanskje også like disse sakene: