Nettliv

Syv måter å forhindre snorking

Ann Robinson - The Guardian

  • Publisert: 04.01-2019
  • Oppdatert: 04.01-2019
 

Mange av oss snorker nå og da, men gjør du det ofte, kan det gå utover helsen og forholdene dine. 

1. Lukk munnen din

Vi er utformet for å puste inn og ut gjennom nesen. Hvis du sover med munnen åpen, kan luften du trekker inn treffe deler av halsen og få dem til å vibrere, noe som skaper de karakteristiske snorkelydene. Rundt 45 prosent voksne snorker nå og da, og 25 prosent snorker regelmessig – og det å puste gjennom munnen er den vanligste årsaken. Rundt ti prosent av barn snorker også, ofte på grunn av forstørret lymfevev øverst i svelget. Men mens barn ofte vokser av seg snorkingen, har problemet en tendens til å bli verre hos voksne. Du kan prøve å holde munnen din lukket med et elastisk antisnorkebånd som holder munnen lukket eller bruke en snorkeskinne.

2. Unngå tett nese

Hvis nesepassasjene dine er åpne, er det mindre sannsynlighet for at du puster gjennom munnen eller snorker. Det finnes mange forskjellige nesesprayer som skal rense nesen og dermed gjøre det enklere å puste. Hvis du er tett i nesen på grunn av allergi, kan det hjelpe å ta allergitabletter eller bruke nesespray beregnet for allergikere. Røyking og alkohol kan også gjøre at du lettere blir tett i nesen. Hvis du ikke vil slutte med dette, så prøv å unngå røyking fire timer før du legger deg, og begrens alkoholen til to dager i uken. Det kan også hende at et av neseborene dine er blokkert som følge av en tidligere skade. Et neseplaster som du setter på over nesen eller en neseutvider kan hjelpe. En litt mer drastisk løsning kan være å operere neseskilleveggen. Dette skal rette opp nesen og åpne luftveiene.

Les også: Slik kan du skille mellom allergi og forkjølelse

3. Vekt og snorking

Overvekt kan gjøre at du snorker fordi luftveiene blir trangere. Menn lagrer mer overflødig fett rundt halsen enn kvinner, så de har en tendens til å snorke mer. En mann med en kragestørrelse på 43 centimeter eller mer, er sannsynligvis en snorker. Kvinner med kort og kraftig hals snorker også ofte. Å gå ned i vekt vil hjelpe hvis halsfett er hovedproblemet.

4. Sjekk kjeven din

Overbitt kan også bidra til at man begynner å snorke, siden det er større sannsynlighet for at tungen faller bakover og blokkerer luftveiene når du sover. For å se om du har overbitt, kan du bite sammen de bakerste tennene og se om tennene i underkjeven er langt bak fortennene. Da kan det hende du har overbitt. En snorkeskinne kan hjelpe mot dette. Det er en tannbøyle som plasseres over tennene og presser underkjeven fremover. Du kan prøve å kjøpe en rimelig en på nettet for å se om du orker å ha den på en hel natt. Hvis du ikke har noe i mot dette, kan du få tannlegen din til å lage en spesialtilpasset (og potensielt dyr) skinne til deg.

Les også: Hvor mange timer søvn trenger du?

5. Ikke sov på ryggen

For å unngå å snorke, er det best å sove på siden, ikke på ryggen. Du kan prøve en antisnorkepute eller det gamle trikset med å sy fast en tennisball på baksiden av pysjen din. Problemet med dette trikset er at mange av oss ikke sover i pysj og kan ikke sy, og uansett forstyrrer det søvnen din ved å vekke deg når du ligger flatt. En vennlig liten dytt fra en trøtt partner virker på den samme måten.

6. Få en diagnose

Obstruktiv søvnapné (OSA) oppstår når halsen din lukker seg helt og du slutter å puste i ti sekunder eller mer. Oksygennivåene i blodet faller og hjernen din får en reaksjon som gjør at du begynner å puste igjen. OSA er ikke bra for helsen; tilstanden er assosiert med søvnighet på dagtid, noe som kan føre til ulykker, i tillegg til høyt blodtrykk, økt risiko for slag, diabetes og depresjon. For å sjekke om du er i faresonen, kan du laste ned en app som for eksempel SnoreLab eller gå til legen din for å få en henvisning til en søvnspesialist.

7. Prøv en pustemaskin

Den mest effektive behandlingen for moderat til alvorlig OSA er å bruke en pustemaskin (CPAP) som gjør at man får luft inn i nesen og munnen gjennom en maske. Maskinen «suser» litt, på samme måte som en PC, og ikke alle takler å sove med maske på. Les mer om behandling med CPAP hos Norsk Helseinformatikk.

Oversatt av Caroline Furu / Startsiden © Guardian News & Media Limited

Les også: Studie: Annenhver fastlegepasient hadde søvnproblemer


Nyhetsbrev