Nettliv

Syv måter å forbedre reaksjonsevnen din

Caroline Furu

  • Publisert: 05.10-2018
  • Oppdatert: 05.10-2018
 
 

Uansett om du vil bli en stjernekeeper eller et tennisproff, er det beste rådet å øve. Men å spise spinat, spille videospill og kaste mynter i været kan også hjelpe. 

Velg deg ut en sport og øv på den

Hvorfor vil du forbedre reaksjonsevnen din? Hvis det er på grunn av en spesiell aktivitet, så er det en god start. Kanskje vil du bli den beste keeperen på laget ditt, eller kanskje du har begynt med boksing og ikke vil bli truffet i ansiktet. Jo mer spesifikk motivasjon som ligger bak, jo bedre. Og når alt kommer til alt, så stemmer den gamle klisjéen om at øvelse gjør mester. Reflekser er ofte en ufrivillig respons fra kroppen, så du trenger å utvikle muskelminnet og gjøre at disse refleksene kommer naturlig. Hvis du ikke jobber for det, kommer du ikke til å se noen resultater.

Les også:Dette gir deg like god trening som å løpe

Slapp av

Reaksjonstiden din kommer alltid til å være treg hvis du er for anspent. Stive muskler beveger seg saktere. Hvis du nettopp har begynt å sparre i en kampsport, kommer du sikkert til å bli fortalt at du må slappe av, noe som er veldig vanskelig i starten. Målet med aktiviteten er å være avslappet, men årvåken. Det kan du bli av å ta deg litt tid til å meditere, fokusere på pusten din eller drive med mindfulness. En studie fra 2010 kom fremtil at meditasjon hjalp deltakerne med å prestere bedre under en oppgave derreaksjonstiden deres ble satt på prøve.

Spis mye egg og spinat

Det hevder i hvert fall forskere ved Universitetet i Leiden i Nederland skal hjelpe. De fant ut at studiedeltakere som nettopp hadde fått i seg aminosyren tyrosin, som man finner i spinat og egg, presterte bedre på en reaksjonsbasert oppgave enn de som ikke hadde spist det.

(Saken fortsetter under)

 
 

Spill mer videospill (ja, virkelig!)

Videospill kan forbedre reaksjonsevnen din. En studie utført av forskere ved universitetet i Rochester fant ut at actionfylte videospill hjalp studiedeltakerne med å ta rette valg fortere. Deltakerne utviklet også en økt sensitivitet for omgivelsene sine.

Bruk myntene du har liggende

Du kan bruke mynter du har liggende til å trene opp reaksjonsevnen din. Strekk armen din ut med håndflaten mot bakken, og legg en mynt oppå hånden din. Når du har armen strukket ut, kast mynten opp i været og prøv å ta den imot med samme hånd. Hvis det er for enkelt, prøv det samme med flere mynter.

Les også:Syv måter å takle migrene

Ballspill

En annen uvurderlig og rimelig måte å forbedre reaksjonsevnen på, er å bruke en tennisball. Du kan også bruke en ball med seks sider som kalles en reaksjonsball. Hvis du ikke har noen av disse liggende hjemme, kan du også bare bruke en vanlig sprettball. Alt du trenger er en vegg å kaste ballen inn i, og målet er å fange ballen før den havner på bakken igjen. Du kan også be en venn om å kaste ballen mot deg så du må dukke før den treffer deg – og det er opp til deg om du velger en venn som liker å erte deg litt eller ei.

Sørg for å få nok søvn

Mangel på søvn kan ha en stor innvirkning på reaksjonsevnen din og hvordan du reagerer når du må ta en beslutning fort. Forskere i California kom frem til at søvnmangel kan gjøre deg nesten like sløv som etter et par drinker, så pass på at du får åtte timer med søvn om natten.

Les også:Syv måter å takle tinnitus

Oversatt av Caroline Furu / Startsiden © Guardian News & Media Limited


Nyhetsbrev