Nettliv

Hvit måned: Her er syv helsefordeler du kan få ved å kutte ned på alkoholen

Caroline Furu

  • Publisert: 11.01-2018
  • Oppdatert: 05.02-2018
 

Mer energi, bedre søvn og bedre råd er bare noen av dem. 

Etter en måned med mye fet mat, akevitt og øl føler mange nordmenn for å få en ny start i januar. Dette kan man blant annet se på Vinmonopolets salgstall for desember og januar, hvor salget av alkohol går betydelig ned med en gang julen er over.

Les også:Tvillingstudie: Alkohol har ikke positiv helseeffekt

I Storbritannia er fenomenet «Dry January» spesielt populært, og ifølge Alcoholconcern prøvde hele fem millioner briter og unngå alkohol i januar i fjor.

Og selv om det er fristende å fyre opp i peisen og ta seg et glass vin på denne tiden av året, er det mange grunner til å la være. Her har vi funnet frem noen av dem.

1. Du sover bedre

Det føles ut som at man kommer til å sove bedre hvis man tar seg en øl eller et glass vin på kvelden, men ifølge Webmd stemmer ikke dette. Helsenettstedet skriver at en analyse av 27 studier viser at alkohol ikke gjør at du sover bedre – heller tvert imot. Så tar du deg et glass vann på kvelden istedenfor vin, kommer du til å sove dypere og bedre.

2. Friskere utseende

Det er et kjent faktum at alkohol har en uttørkende effekt på kroppen, og derfor blir også huden dehydrert etter du har drukket alkohol. Ifølge Refinery29, gjør også alkohol at blodårene åpner seg, noe som kan føre til sprengte blodkar. En ny, dansk undersøkelse viste også at røyk og alkohol vil få deg til å se eldre ut enn du er over tid.

 

3. Bedre råd

En vinflaske her og der kan bli dyrt i lengden. Kjøper du for eksempel en vin til 129 kroner tre ganger i måneden, blir dette 387 kroner i måneden og 4644 kroner i året.

4.Vektnedgang

Prøver du å gå ned i vekt, har du en ekstra god grunn til å kutte ned på alkoholen. Alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL skriver på sine nettsider at det er vanlig å kunne se en viss vektnedgang hos mennesker som gjennomfører en hvit måned. En halvliter pils inneholder for eksempel rundt 200 kalorier. For å forbrenne disse kaloriene må man sykle eller jogge i 20 minutter.

Les også:Så lang tid tar det for kroppen å forbrenne alkohol

5. Mer energi

Det er ikke bare dårligere søvnkvalitet som gjør at man får mindre energi etter man har drukket. Ifølge Drinkaware, kan alkohol også forstyrre immunforsvaret ditt, og gjøre deg mer utsatt for bakteriesmitte. Man føler seg også generelt mer våken dersom man ikke har drukket dagen før.  

6. Bedre fordøyelse

Hvis du noen gang har fått i deg noen glass for mye, har du kanskje merket hvordan alkoholen påvirker fordøyelsen dagen derpå. Ifølge den britiske organisasjonen Drinkaware, irriterer alkohol fordøyelsen, og gjør at magen produserer mer syre enn vanlig. Lider du av betennelsestilstanden IBS (Irritabel tarmsyndrom), bør du være enda mer forsiktig.

7. Stabilt humør

Ifølge AV-OG-TIL, påvirker etanol hjernen, enten ved at den kjemiske balansen i hjernen endres, eller ved at hjernens naturlige signaler etterlignes. Man føler seg ofte avslappet og sosial når man drikker, men dagen etter kan man bli nervøs, deppa og folkesky. Hvis du kutter ned på alkoholen eller holder deg helt unna, får du en bedre dag i morgen.

Undersøkelse:Hvem i Europa drikker mest?

Liker du denne typen artikler? Meld deg på vårt nyhetsbrev her!

Mer fra Nettliv

Nyhetsbrev