I 2015 satt Karl Fredrik Nørstenæs på kafé og spiste lunsj, da han merket at noe var helt feil. Når han spurte servitøren om regningen, klarte han ikke å snakke normalt.
Ifølge LHL, er dette et av de vanligste symptomene på hjerneslag, og det er også noe som kan gjøre at det blir vanskelig å kontakte ambulanse.
I tiden etter han fikk slag, prøvde Karl Fredrik å finne en løsning som kunne hjelpe slagrammede som har mistet taleevnen.
Les også: Syv måter å forebygge hjerneslag
Utviklet app med sønnen
Tre år senere hadde han og sønnen Kristian Nørstenæs utviklet SlagAppen i samarbeid med Falck Global Assistance og Landsforeningen for slagrammede (LFS).
Det er Kristian som er daglig leder og har hatt ansvaret for produktutviklingen. Han forteller at appen og systemet bak er utviklet av ham og faren, men kodet av et selskap i Kristiansand.
– Det er et komplisert backend-system som sikrer at dataene blir behandlet etter gjeldende lover og regler, samt sikrer at redningssentralen får tilgang til den informasjonen de har behov for i et nødstilfelle, forteller han.
Les også: – To millioner hjerneceller dør hvert minutt ved hjerneslag
(Artikkelen fortsetter under)
Ett livreddende tilfelle
SlagAppen ble lansert i mai i år, ifølge Kristian har den allerede blitt tatt godt imot. Han forteller at appen har fått gode tilbakemeldinger på sosiale medier, og at den hittil er blitt lastet ned rundt 5000 ganger.
Én av personene som har lastet ned appen, måtte bruke den for å få hjelp.
– Vi hadde et tilfelle i sommer hvor en person utløste alarm og fikk ambulanse på døren. Han hadde fått et slag og var takknemlig for at alt fungerte som det skulle, slik at han fikk rask hjelp, sier Kristian.
Appen er gratis, og kan lastes ned i App Store eller Google Play.
Les også: Tre mindfulness-apper du bør prøve